Lélektani határ

Mikor, mennyiért vásárolunk

Mikor, mennyiért vásárolunk

A szezon végi kiárusítások időszakában, rengeteg üzletben az addig horribilis áron kapható termékeket jóval kedvezőbb áron tudjuk beszerezni. Vajon hogyan hat ránk az árleszállítás?

Ebben az időszakban olyan ruhadarabhoz, különböző trendi táskákhoz, cipőkhöz, juthatunk hozzá, melyeket ez idáig csak sóvárogva néztük a kirakatban, vagy azért mert nem engedhetjük meg magunknak, vagy azért mert bár megengedhetnénk, az árérték arány nem illeszkedik személyes értékeinkhez, a pénzhez való viszonyunkhoz, vásárlói szokásainkhoz, motivációnkhoz, s neveltetésünkhöz.

Persze évközben is igyekszünk „jól” vásárolni, mégis augusztusban nagy a csábítás az akciós árak miatt. Pénzköltési hajlandóságunk a termék árérték aránya miatt megnő, ám ugyanakkor megfigyelhetjük, hogy a termék ára hamarabb eléri azt a lélektani határ, ami már megakadályozhatja a vásárlást.
Mit is jelent ez? A szezonális nagymértékű árleszállítás olyan hatással lehet ránk, hogy pszichénk a már kedvező termékek árát is sokallhatja. Akciók idején ugyanis mi is leszállítjuk magunkban az árakat és elképzeljük, hogy immáron az akciós időszak alatt mi mennyit ér nekünk, mi az az ár, amit még kiadunk egy termékért, s mi az, ami lélektanilag már nem fér bele. Meglátjuk az árat és határozunk, megéri-e - hangsúlyozottan akció idején-, vagy sem. S ha eldöntöttük, hogy igen ennyi pénzért hajlandóak lennénk vásárolni fehérneműt, divatos nyári ruhát, táskát, övet, csak a következő lépés lesz az, hogy megnézzük a termék egyéb jellemzőit is.

Míg normál esetben ez fordítva történik, azaz megtetszik valami, nézegetjük, felpróbáljuk, majd az árát megkérdezzük, addig a leértékelés időszaka idején hajlamosak vagyunk megfordítani a lépéseket. Az ár az első, mindegy mi az áru, így csapdába is kerülhetünk s azt is megvehetjük, amire valójában nincs is szükségünk. Csábítanak a kedvezőbbnél kedvezőbb ajánlatok, s mi, mint a fogyasztói társadalom hűséges alattvalói engedünk a csábításnak. Talán úgy érezzük, most minden megéri, valamire minden használható s a fellángolt érzelmeink legyőzik a tudatosan átgondolt szükségleteinket.

Leértékelés ide, leértékelés oda, mégiscsak az a legolcsóbb, ha nem pazarolunk, hanem tudatos pénzkezeléssel, okosan használjuk fel a leárazások lehetőségeit. Már hónapokkal előre megtervezhetjük, kinézhetjük mi az, amit nagyon szeretnénk, de várhat addig, míg az üzletből azzal a jó érzéssel távozunk, hogy a hőn áhított kedvencünket negyed áron szereztük meg.

Az oldal elejére